ࡱ> ;( oF/ 0|DTimes New Romand0v 00( 0DArialNew Romand0v 00( 0" DWingdingsRomand0v 00( 00DCalibrisRomand0v 00( 0"@DDINMittelschrift0v 00( 0 ` . @n?" dd@  @@`` D@@ >C  EFHIJK"#$%'*,OPQRVSTUW68;<AD?BDGgLN>`A c $@{uʚ;2Nʚ;g4AdAdv 0$Lppp@ <4!d!d` 0P<4dddd` 0P<4BdBd` 0P( ? %1   & In Nederland werkt de meerderheid van de auditors (ca 80%) in kleine (1-10 auditoren) auditafdelingen. IIA Nederland geeft aan dat (ongeacht de omvang van de afdeling) de standards het minimumniveau aangeven waaraan het interne stelsel van kwaliteitsbeheersing dient te voldoen Stuijt, 2010$'Z  P* $H bna0Wat is  internal audit ?Het verstrekken van aanvullende zekerheid& Ideaaltypisch: - Managementkundig - Multidisciplinair - Commitment top - Natuurlijke adviesfunctie - Risk based - Pro-actief - Partieel selectieve objectkeuze - Protocollair - Onafhankelijk / Onpartijdig / Objectief - Verbeteren doelstellingsrealisatie - Reflecterend/Oordelend/Intervenirend $\ZZ] pbOntwikkelingslijnen       qc Kenmerken    !"rd Groeimodel    #$ :Basishouding van de auditor bij een startende auditfunctie;;.  - Audit is fun! Straal dat uit. - Durf risico s te nemen als auditor. - Erken situaties als  gelijk hebben en  gelijk krijgen - Wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel (incasseer en relativeer) - Weet waar je naar toe wilt met de audit afdeling en blijf je pad volgen - Durf flexibel te zijn, aanpassingsvermogen naar de organisatie - Concentreer je op je successen en blijf niet hangen in negativiteit:  het lukt me maar niet om de business te overtuigen& . - Blijf een positieve volharder - Maak altijd je punt en ga confrontaties niet uit de weg - Als auditor ben je ook onderdeel van de organisatie, leer daar mee omgaan. Naar: Wilbert Kooiman PtPPZ 7 h                                                                                &")%+',(seKwaliteitstoetsing   '#($-)/+0,1-2.40tf.Uitdagingen en risico s   <8>:A=~Verwacht de  CAE in spe een ideaal sociaal organisatiesysteem?@@(' ; - Sociale controle - Teamwork - Toestaan van het maken van fouten - Transparantie - Erkenning van de toegevoegde waarde van informele circuits - Aanspreekbaarheid - Respect voor elkaar - Respect voor gemaakte afspraken - Handelen naar geest van de wet - Ontplooiingskansen biedend - Ethical environment :;PP:('  B>1Of wordt hij/zij (vermeend) geconfronteerd met: 221  - Egosme - Willekeur - Haantjesgedrag - Narcisme - Vijandigheid - Politiek systeem - Wantrouwen - Exorbitante bevoorrechting - Reorganisaties omwille van instandhouding chaos - Negatief imago van de  controleur <PPP C?Eisen te stellen aan de auditor   Interventies kunnen plegen Beschikken over invoelend vermogen Authentiek gedrag ten toon spreiden Kwetsbare opstelling Manager kunnen volgen in ontwikkeling / ambities / drive Benoemen van grensoverschrijdend gedrag Mee kunnen voelen met drives van leiding en medewerkers Onderkennen van drives die perspectief bieden dan wel destructieve drives Managers wijzen op inconsequent gedrag Kunnen expliciteren van zwakke en sterke punten in het gedrag van de organisatie .PP D@% Eisen te stellen aan de auditor (2) ,& $ % F Hard controls kunnen plaatsen in begrenzende noodzakelijke kaders Kunnen inleven in de gedragscontrols Eigen rol kunnen expliciteren Kunnen schetsen van comfortsituaties Herkennen van music around the words Kunnen benoemen en een plek kunnen geven van weerstanden Kunnen exploreren van werkbare samenwerking met machtscentrumGPGPJR xFBInstrumentarium van de auditor  Journalistiek interviewen Dilemma-inventarisatie Introduceren zelfreflectie-methode Introduceren intervisie (supervisie, intervisie, coaching, teambegeleiding, mediation) Eisen aan teamwork te stellen Creren van leerfuncties Effectief vragen stellen (open/gesloten; kennis- en denkvragen; cognitieve/ affectieve / doe-vragen; convergentie/divergentie/evaluatieve vragen; kennis/begrip/toepassing/analyse/synthese Feed back geven Teamrollen0PPL  GC'Kunnen ingaan van een coachingstraject .(&   Van niet-comfortabele atmosfeer naar meer perspectief biedende situatie voor manager Oog hebben voor wantrouwen bij audittee voor bijvoorbeeld vermeend hypocriet, onduidelijk, politiek, egostisch gedrag bij collegae en de leiding Invoelen Spiegelen Houding, emoties, woorden, mimiek teruggeven Laten zien van  waar het toe leidt ,NPL(u HD%Kunnen doorvoeren van veranderingen .&# % X Samen met audittee kunnen ervaren van onmogelijke situatie Respecteren dat de audittee veiligheid van het bekende zoekt Onder woorden kunnen brengen van de bij de audittee gevoelde teleurstelling over zichzelf, de organisatie, collega s, sociale context. Duiden van de (mogelijk) verder afbrokkelende situatie Kunnen tonen van perspectief Kunnen benoemen en overdragen van het haalbare Teruggeven van het zelfvertrouwen Kunnen aanbrengen van een noodzakelijk elan Toepassen van de trits Unfreezing  Moving  Freezing Quantum sprong kunnen bewerkstelligen"-P, ; M<  EA"De persoon van de internal auditor##(   Zelfkennis Geloofwaardig Open staan Intutie Relativeren Voelen / kunnen benoemen van de pijn / het onmogelijke Kunnen opvoeren van de pijn 8ZZIEToetsing versus AdviesBeheersingskaders Waarheidsvinding Onderkennen verbanden Continue Nauwkeurig Normgedreven; bevestigend Rapportage hoogste leiding Flexibel, verwonderend, intervenirend handelen Stoppen als samenhang ontbreekt Coach Z Materie Geven van oplossingen Focussen Eenmalig Nieuwe combinaties Leveren ontbrekende kennis; vernieuwend Adviseren probleemeigenaar Construerend Ontbrekende samenhang als uitdaging Expert $ZZ~iOntwikkelingen   MIPL`\b^d`/efhikl ` ` ̙33` 333MMM` ff3333f` f` f` 3>?" dd@,|?" dd@   " @ ` n?" dd@   @@``PR    @ ` ` p>>  (    6 P 2 k7Klik om het opmaakprofiel van de modeltitel te bewerken8 83  0|2   oKlik om de opmaakprofielen van de modeltekst te bewerken Tweede niveau Derde niveau Vierde niveau Vijfde niveau9  p  042 `` 2 >*  02 `  2 @*  02 `  2 @*H  0޽h ? ̙33  Standaardontwerp0 05(  0 0 N|sUx+Ux+ S;   n*  _//__ 0 N HUx+Ux+  ;  p*  _//__d 0 c $ ?M  Q 0 N@Ux+Ux+  A  oKlik om de opmaakprofielen van de modeltekst te bewerken Tweede niveau Derde niveau Vierde niveau Vijfde niveau9  p  0 TUx+Ux+ \S   n*  _//__  0 TDUx+Ux+ \   p*  _//__H 0 0h/ ? ̙33 ((    NUx+Ux+ S;   \* _//__  NĮUx+Ux+  ;  ^* _//__  TUx+Ux+ \S   \* _//__  T`Ux+Ux+ \   ^* _//__H  0h/ ? ̙33 y0 (   V   vH0e0e?Titel 1>  DDe kleine auditafdeling als feedback instrument voor het managementEE  ,g   `0e0e?Ondertitel 2 `    -Audit Associates 28 juni 2011 Arie Molenkamp .     ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.zph 91@(  r   v0e0e?Titel 1>  NNaar een herdefiniring van internal audit? of Internal audit zoals bedoeld?OO,   0e0e?Ondertitel 2 `    ;      ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.J 5 P(  S   v0e0e?Titel 1>  O Gaat de auditor op in een eenduidige verzameling van onderzoekers/controleurs of Is de auditor een unieke persoonlijkheid die op een authentieke, individuele, onafhankelijke, objectieve, veelzijdige en positiefkritische wijze het management coacht en aanvullende zekerheid verstrekt over de kwaliteit van doelstellingenrealisatie? *PJ   (0e0e?Ondertitel 2 `    ;      ~4n?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.4/Y `Y(     v80e0e?Titel 1P   '     # $0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  $f Het  zwarte schaap op zoek naar  black swans ? Ref: Nassim Nicolas Taleb (2008)  De Zwarte Zwaan-impact van het hoogst onwaarschijnlijke New York; ISBN: 978-90-571-2267-5.J444'%P+ d   ~ ?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.    <(  ~  s *P   ~  s *H  H  0޽h ? 33  $(  r  S P   r  S L  H  0޽h ? ̙33 yp$(  $ $  v<0e0e?Titel 1P   C Agenda    $ ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b  $ # !0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 8  Ontwikkelingslijnen Kenmerken Groeimodel Kwaliteitstoetsing Uitdagingen en risico s Omvang en Capaciteitsbeperkingen Contacten met toezichthouders Objecten van onderzoek Ontwikkelingen Literatuur H $ 0޽h ? ̙3380___PPT10.{p0  $(  r  S 0p  r  S  `    H  0޽h ? ̙33 NF8(  8 8  v$20e0e?Titel 1P   T Ontwikkelingslijnen (1)  x 8 # l00e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  |pManagementaudits extern (Berenschot) en intern (Shell / Corus ) Organisatieonderzoek interne organisatieafdelingen (industrie / departementen) Interne accountantsdiensten na outsourcing financial audit getransformeerd tot internal auditfuncties (Philips / Internatio Muller / Achmea) Interne accountantsdiensten die aanvullend ook operational audits gingen uitvoeren |q/:q9l  1  8 ~LE?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H 8 0޽h ? ̙3380___PPT10.6P68    <8 (  < <  vM0e0e?Titel 1P   T Ontwikkelingslijnen (2)   < # S0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  Kwaliteitsafdelingen naast inspecties ook infrastructuurgerichte onderzoeken  Organisch middelgrote en kleinere organisaties die een (professionele) auditfunctie van beperkte omvang  vanuit het niets of  naar de wet (lokale overheden) installeren Downsizing internal auditdiensten die in omvang sterk afnemen door zich te concentreren op kerntaken (Philips / Ahold / Robeco / Rotterdam) Decentralisatie auditfunctie Als audit zich verhoudt met het besturingsmodel van de organisatie en Integraal Management als model zou worden nagestreefd, heeft dat als consequentie  decentralisatie van de auditfunctie . tf8  t X"W    < ~i?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H < 0޽h ? ̙3380___PPT10.8е26 h`,(  , , # | Lynch, 1992 s d # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  w Theoretically, if an organization buys 110% into the idea of continuous improvement and total quality, the need for internal auditors would eventually be eliminated..~ 9  d ~ ?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H d 0޽h ? ̙3380___PPT10.A q hq(  h h  v,0e0e?Titel 1P   T"Ideale propositie gezondheidszorg?##  h # |/0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  eSamenstelling (roulerende) auditteam: - medicus - paramedicus - verpleegkundige - kwaliteitsfunctionaris - controller/administrateur Visie op management control - minimal critical specifications (MCS) - uitgaan van managementverantwoordelijkheid (CSA/ICS/Kwaliteit/Compliance/Risk/Comitstructuur) - certificering kwaliteitsystemen door externe instanties6f&`P v H Q  h ~ ?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H h 0޽h ? ̙3380___PPT10.E@cW lW(  l  l  vG0e0e?Titel 1P   O      l # 0M0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 28H  B Er kan bij organisaties die zich nog in de beginfase van het inrichten van een internal control framework bevinden vermenging optreden in de rol van risk management, compliance functie en internal auditing. Vormt een vermenging van rollen een belemmering in het uitoefenen van de internal auditfunctie? PAS, juni 2010 DC1 PP=  M  l ~T^?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H l 0޽h ? ̙3380___PPT10.  @$(  r  S ,Y2p 2 r  S x[2 `   2 H  0޽h ? ̙33 "0t(  t> t  v0e0e?Titel 1P   N Kunnen omgaan met omstandigheden als & ((  t # ܐ0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2`P   $P Noodzaak om bij voortduring doel auditfunctie te expliciteren Veranderingen in budget hebben grote impact Veelzijdige eisen management Noodzaak tot het kunnen bieden van (audit)alternatieven Ontbreken van formele systemen binnen audit voor - bewaking kwaliteit & monitoring aanbevelingen - fasering en inrichting auditproces Ontbreken van formele systemen in de organisatie voor - risicoanalyse - interne controle Open staan voor het participeren in gecombineerde onderzoeken als risk assessments en projectaudits Beroepsorganisatie die meer op grote afdelingen is gequipeerd Naar Stuijt*D C " }5 (  M  t ~ ?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H t 0޽h ? ̙3380___PPT10. @"%" @"(     v0e0e?Titel 1P   \*En met valkuilen als&   # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  HEen stroom van rapporten willen opleveren& In veel staf-, studie- en ontwikkelingsgroepen zitting nemen Controle en testwerkzaamheden overnemen van de lijn Te veel op details ingaan Gelijk willen krijgen Audit als instituut (uitdrukkelijk) promoten Audits op verzoek negeren Onvoldoende voorbereid interviews afnemen Ontkennen van het informele Niet openstaan voor co-sourcing Zelfevaluatie uitstellen Naar Kooiman2 s*   ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10. @"% vnP(     v0e0e?Titel 1P   > To do&   # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  NVerkrijgen mandaat Onafhankelijkheid bewaken Promoten functie vertrouwenspersoon Uitvoeren van pilots die ertoe doen Bevorderen horizontaal toezicht Contact tussen management en toezichthouders stimuleren Veelvuldig als sparringpartner fungeren Riskmanagement promoten / overdragen Nulmeting-aanpak doorvoeren Auditcharter opzetten OM,`     ~4?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.) q) 3+`(     v0e0e?Titel 1P   =  t  # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  x Overstap van talent: ervaren internal auditors zoeken (vanuit erkende internal auditgroepen van grote organisaties) een meer kleinschalige omgeving om zich verder te kunnen ontwikkelen/profileren Geluk- cq goudzoekers of trendsetters? *>o   ~<?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.|0?av p$(  r  S ,p  r  S , `    H  0޽h ? ̙33  {(  f   v0e0e?Titel 1P   J Ontwikkeling in de toegevoegde waarde / het rolmodel van de auditfunctie K J> Y  # '0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  ]Onderzoeksobjecten en rollen in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit van management control en de leiderschapsstijl - Van controleur (hirarchisch management) naar adviseur (participatief management) - Van inspecteur (centralistische/bureaucratische organisatie) naar coach (professionele/decentrale/lerende organisatie) - Van inspectie van de werking naar advies over verbeteringen in de inrichting van de organisatie - Van advies over meetbare aspecten van de doelstellingsrealisatie naar coachen van het gedrag van de manager - Van performance auditing naar het toetsen van planvorming - Van het controleren van het In Control Statement naar het aanvullend toetsen van het Management Control framework(E|   " 5H% '6    3%HVC;   ~H?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.G4  <(  ~  s *H1P   ~  s *2  H  0޽h ? 33 (  h   vU0e0e?Titel 1P   :IIA s  Path to Quality Model 6  # `Y0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  Niveau 1: Beginnend (Beginning) - geen kwaliteitsprogramma Niveau 2: Opkomend (Emerging) - zelfevaluaties Niveau 3: Voldoet (Conforming) - onafhankelijke beoordeling van het zelfevaluatieproces Niveau 4: Hefboomwerking (Leveraging) - kwaliteitsprogramma ingevoerd - afdeling voldoet aan de standards en code of ethics - 5-jaarlijkse kwaliteitstoets Niveau 5: Innovatief (Leading) - actief en gentegreerd kwaliteitborging- en verbeterprogramma - 3-jaarlijkse kwaliteitstoets Stuijt, 2010*    1' ' <  56   ~Tm?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10. y 0 0(  6   ~x?Rectangle 2SP   pCapability Maturity Model  A  lD_ж_ж3f?AutoShape 4   Junior department H0( 20 2AC  9  l_ж_ж?AutoShape 5p   Medior department H0( 20 2AC  A  l_ж_ж?AutoShape 7,   Senior department H0( 20 2AC    d4_ж_ж?Text Box 8C >=  ^0-2 jaar& 0( 2 C   d_ж_ж?Text Box 9F ' @  ^3-5 jaar& 0( 2 C   f_ж_ж?Text Box 10F !@  ]5+ jaar&0( 2C   f_ж_ж?Text Box 11< \FASE 1&0( 2C   f_ж_ж?Text Box 12R  \FASE 2&0( 2C   f_ж_ж?Text Box 13; \FASE 3&0( 2C   nl_ж_ж?AutoShape 14d| `&0( 2C    nh_ж_ж?AutoShape 15z | `&0( 2C    n_ж_ж?AutoShape 16c| `&0( 2C  H  0޽h ? 80___PPT10.8 z JB(  <   ~?Rectangle 2P   v Capability Maturity Model " ^  # ?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 3@T <4___PPT9  Fase 2: In ontwikkeling& - De kaders zijn gezet. - Bekendheid in de organisatie. - Groei van de afdeling? - Basisprocessen zijn ingericht. - Risk assesment als basis auditplan. - Opstellen gericht meerjarenplan. &&                             H  0޽h ? 80___PPT10.8 z 0((  8   ~?Rectangle 2P   r Capability Maturity Model  H  # 4?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 3%@T <4___PPT9  Fase 3: Een volwassen auditfunctie - Audit beleid breed gecommuniceerd. - Toename audits op verzoek. - Bezetting en kwaliteit op orde - Primaire scope Internal Audit. - Risico management belegd in de organisatie. - Audit processen gedefinieerd/ geimplementeerd.&)                                        H  0޽h ? 80___PPT10.8 z $(  r  S \p  r  S  `    H  0޽h ? ̙33 :2(     vl0e0e?Titel 1P   De pijnpunten bij kwaliteitstoetsing van de kleine auditafdeling& BB3   # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  Bedrijf: Implementatie en naleving van de Standards kost te veel tijd De hoogste leiding ziet geen toegevoegde waarde in een review Hoge kosten  We laten een extern bureau het onderzoek uitvoeren IIA Nederland: Geen interne kwaliteitstoetsing (peerreviewing) mogelijk Gebrek aan beschikbare expertise om verschillende soorten audits uit te voeren De Lepper, 2010    b* Jr E    ~1?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10. y  e](      v:0e0e?Titel 1P   OVoorstellen aan IIA Nederland  # @0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  &PAS: Interorganisationele toetsing/evaluatie (SAS s) Conferenties over toepassing standards Ontwikkeling Toolbox Afstudeerder: Light Toolbox ontwikkelen Training en Opleiding in hantering standards voor SAS s Voorbeeld nemen aan IIA Inc waar het gaat om het uitvoeren van Quick Scans en het daarbij geven van adviezen (verbeterrichting afdeling / individuele auditors) Laat studenten reviews uitvoeren nll / $R    ~W?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10. y  -%(     vb0e0e?Titel 1P   W Verschil in uitgangspunten  T  # hf0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  X IIA Inc: Kwaliteitstoetsing richt zich op het individu.  Ongeacht de beperking in menskracht en middelen kunnen auditoren in kleine auditafdelingen zich volwaardig wijden aan kwaliteit (Armanas, 2007) IIA Nederland:  Ongeacht de omvang van de afdeling moet de kern van de werkzaamheden worden uitgevoerd (bijv. valideren van het selfassessment proces; dossieronderzoeken; hoor- en wederhoor, opstellen rapportages met detailbevindingen ) (Tilman, 2007)6 b(b   ~Hw?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.+>   (     vL0e0e?Titel 1P   '  `  # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  d Het IIA zou PEERREVIEWING tussen auditafdelingen moeten stimuleren, reglementeren, faciliteren en registreren. Deze peerreviewing wordt vervolgens marginaal door het IIA gereviewd. PAS, juni 2007:>"F )    ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.# :)h 0h(     v0e0e?Titel 1>  %Het IIA zou Zelfevaluatie bij auditafdelingen moeten stimuleren, reglementeren en faciliteren. Deze zelfevaluatie, mits uitgevoerd naar de geldende maatstaven, zou vooraf moeten gaan aan toetsing door het IIA.1   0e0e?Ondertitel 2 `    i PAS; juni 2007(     ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.Q z 7/@(  B   v0e0e?Titel 1>   Het IIA voert de toetsingen niet zelf uit, doch ontwikkelt een stelsel van accreditatie, uit te voeren door daarvoor gequipeerde marktpartijen; third parties die werken met door het IIA vastgestelde tarieven. Na twee jaar vindt heraccreditatie van de marktpartij plaats.  , I1    0e0e?Ondertitel 2 G   i PAS, juni 2007(     ~ ?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.`:Z rjP(  z   v"0e0e?Titel 1>  hDe eerste 5 jaar zou een kleine/startende auditafdeling moeten worden vrijgesteld van kwaliteitstoetsingii* 24   /0e0e?Ondertitel 2 `    l PAS, juni 2007*     ~7?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.j> >6p(  E   v\_0e0e?Titel 1P   ) Practische vormen van kwaliteitstoetsing *) 5  # c0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  9 Vormen van toetsing: - Zelfevaluatie - Peerreviewing - Hogeschool of Universiteit - Extern adviesbureau - Het IIA De vraag daarbij is welke criteria worden gebruikt en van welke beroepsorganisatie / welk beroepsprofiel men uitgaat(    ~@j?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.`St  $(  r  S p  r  S L `    H  0޽h ? ̙33    (     v0e0e?Titel 1    = Uitdagingen Z  # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  ^slechten van de verwachtingskloof bevorderen totstandkoming van protocollen van cruciale processen instellen regie en frameworks voor risicoanalyse uitvoeren van (high) risk based onderzoeken binnenhalen van de juiste disciplines beschikken over de (noodzakelijke) dominante organisatiekundige, technische of sociale disciplines kunnen bogen op de nodige materiekennis focus op het spiegelen van strategie en planontwikkeling maken van afspraken inzake regie over de auditkalender doorvoeren single-page-reporting inspelen op  tone at the top bevorderen van de kweekvijverfunctie invoeren mobiliteitsbeginselccbv .!  O   ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.OF F(  Z  # |0e0e?Titel 1P   X 10 Big Things for Small Audit Departments "-+   # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  T Valkuilen: - Acting like a large department - Hiring the wrong people - Making audits too long - Lacking creativity in acquiring people - Failing to effectivily market - Failing to effectivily network - Reinventing the wheel - Improperly using technology - Improperly using senior management - Thinking world-class departments must be big,U I   ~p?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.@Ŵ<  $<(  $~ $ s *P   ~ $ s *| `  H $ 0޽h ? 3380___PPT10.$<  (<(  (~ ( s *P   ~ ( s *xPp  H ( 0޽h ? 3380___PPT10.* ݫt<  ,<(  ,~ , s *P   ~ , s * `  H , 0޽h ? 3380___PPT10.`X<   0<(  0~ 0 s *P   ~ 0 s * `  H 0 0޽h ? 3380___PPT10.`X<  08<(  8~ 8 s *P   ~ 8 s *X   H 8 0޽h ? 3380___PPT10.(@sԡ<  @<<(  <~ < s *`P   ~ < s *  H < 0޽h ? 3380___PPT10.!@<  P@<(  @~ @ s *P   ~ @ s *  H @ 0޽h ? 3380___PPT10.#J'<  `4<(  4~ 4 s *8P   ~ 4 s *  H 4 0޽h ? 3380___PPT10.`X  2*pD(  D~ D s *_P  _ ~ D s *H_  _ ~ D s *_p  _ H D 0޽h ? ̙33 $(  r  S S_p _ r  S `T_ `   _ H  0޽h ? ̙33 0(`T(  T T  v0e0e?Titel 1P   W Een doorbraak in Rotterdam  W T # L0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2 `  [ - Herinrichting controletoren - Auditfunctie te veel ingezet op financial audit? - Verbijzonderde interne controle binnen ASR? - Operational audits de dupe? - Omvang van de auditgroep beter beheersen? - Controller op niveau? - Basisadministraties op orde? - Eerste lijn meer verantwoordelijk stellen? - Outsourcing (interne) accountantscontrole? Naar een transitie van de auditdienst F^&l" > x <   T ~'?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H T 0޽h ? ̙3380___PPT10.`ѽ g_`(  ` ` # |N0e0e?Titel 1P   R Feedback voor Public Management !! ` # Q0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2 @   Auditor als primus inter paris voor het collectief aan toetsende functies? - beleidsevaluatie - beleidseffectmeting - wetenschappelijk onderzoek - inspecties - ISO-audits / kwaliteitsreview - performance audits - back offices 6KP  ` ~a?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H ` 0޽h ? ̙3380___PPT10.ld    d (     v0e0e?Titel 1P   < Literatuur   # 0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  ,Columns: -  What is internal auditing? (IIA UK & Ireland) (2008) -  De kleine auditafdeling; internal audit zoals bedoeld? (2009) -  Internal auditing in de gezondheidszorg: een gotspe? (2009) -  De toekomst is aan de kleine auditafdeling (2004) -  Zijn we nu echt de weg kwijt? (2009) -  Van politieagent naar coach; het imago voorbij& ? (2001) -  Naar de letter, naar de geest, of toch weer commercie? (2009) -  Een doorbraak in Rotterdam (2011) -  Naar een geloofwaardig auditmodel (2011) -  SAS: Opkomst en Overstap (september 2011) -  Sturen bij de gratie van goede feedback (juni 2010) -  Internal auditing bij lagere overheden in gevaar? (2010)     L  r(   ~x?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.g  2 *  (     v0e0e?Titel 1P   @Literatuur (2)p  # (0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  tArtikelen: - David Salierno (2003).  Savvy solutions for small audit shops: armed with effective strategies, small audit departments can overcome the limitations of size ans deliver world-class internal audit services . - Protivity (2008). 10 Big Things for Small Audit Departments . - Molenkamp (2009).  Waar waren de internal auditors? . - Phill Armanas (2007).  Quality Assessments for Small Shops . - David O Regan & Deborah Tailor (2009)  Small Audit Shops; Chalenges and Opportunities for the Government Auditor . - Sam Hearn (2009).  Size isn t everything .Bi +~     ")          ~?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10.i< @   @(     vP0e0e?Titel 1P   @Literatuur (3)  # S0e0e?HTijdelijke aanduiding voor inhoud 2  pOnderzoeksrapporten - Rittenberg, Anderson, Christ & Johnstone.  Effective Sizing of Internal Audit Departments , - PAS  Capability Maturity Model IAD - IIA Inc.  Internal Audit Benchmark Maturity Tables - IIA Inc. (2011)  Assisting Small Internal Audit Activities in Implementing the International Standards for the Professonal Practice of Internal Auditing - IIA Inc. (2010)  Effective Sizing of Internal Audit Departments 6(+  "  *      ~@j?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3`  ^* 0b H  0޽h ? ̙3380___PPT10. t 0 SK04(  4 4 0e0e?XTijdelijke aanduiding voor dia-afbeelding 1M   Y 4c Ix$Ix$?LTijdelijke aanduiding voor notities 2 A   Ahantern  J 4 |Ix$Ix$?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3\  ~* 0b  _/_&TH 4 0h/ ? ̙3380___PPT10.Z v,0 ;3Px(  x x 0e0e?XTijdelijke aanduiding voor dia-afbeelding 1M   A xc Ix$Ix$?LTijdelijke aanduiding voor notities 2 A   )n J x 8Ix$Ix$?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3\  ~* 0b  _/_&TH x 0h/ ? ̙3380___PPT10. 0 ;3`(    0e0e?XTijdelijke aanduiding voor dia-afbeelding 1M   A c Ix$Ix$?LTijdelijke aanduiding voor notities 2 A   )n J  8'Ix$Ix$?NTijdelijke aanduiding voor dianummer 3\  ~* 0b  _/_&TH  0h/ ? ̙3380___PPT10.  %0 , $  (    0e0e?XTijdelijke aanduiding voor dia-afbeelding 1N    S \IVr,Vr,?LTijdelijke aanduiding voor notities 2"hbPK!Zf[Content_Types].xmlMO &2WR=cJ`F0iK`#̼vLw 9uSq:w`G ^i ½KI)c/ $oVjTMRc|}042ҥCƔM̏P~*ka/8^DkHbL8e i"K\XN\6rco4y@_;oPK!1_a _rels/.relsj0 ѽqCNo^K [ILcX&m߾0XFo;>0xM e`|X}đ I`߽N4aG2$RKIZ)4(M9`ctB{m:f@`3n|O,ܗr޾jxR0T ,0@}WBLǬ5vPK!¨Zdrs/shapexml.xmlTKo1W|R U@Y"PYcw] T5x7]V: f|ϙDaJ,n9mPf|/=|pg2rF?_`ǽkYlDUV=뤗 PZ mn.JipL KZJ^7iTǶ8&g׼y͍"  ALKPƤv”{Nw'ֆNz4 r8:R-N9 WNrh4YHp4޺sMqKaf<Y00܊hk·'8ˢHNrL+l>D2m'ҴL`*!eو8/OԂ#[CeFIA5yb$-Ht),izEeiJY- C*ZKۤT4cCiSpEhPPˆ[m!63x$AV7gd1¥1$uڢi%j&?0ZS@458/7ݛ$(ډ1'O>K,>MSڼĘ&J2.% FpVHMƑԆɓF8uEM S8A~OyL3Jr\'a%P~0xM e`|X}đ I`߽N4aG2$RKIZ)4(M9`ctB{m:f@`3n|O,ܗr޾jxR0T ,0@}WBLǬ5vPK!¨Zdrs/shapexml.xmlTKo1W|R U@Y"PYcw] T5x7]V: f|ϙDaJ,n9mPf|/=|pg2rF?_`ǽkYlDUV=뤗 PZ mn.JipL KZJ^7iTǶ8&g׼y͍"  ALKPƤv”{Nw'ֆNz4 r8:R-N9 WNrh4YHp4޺sMqKaf<Y00܊hk·'8ˢHNrL+l>D2m'ҴL`*!eو8/OԂ#[CeFIA5yb$-Ht),izEeiJY- C*ZKۤT4cCiSpEhPPˆ[m!63x$AV7gd1¥1$uڢi%j&?0ZS@458/7ݛ$(ډ1'O>K,>MSڼĘ&J2.% FpVHMƑԆɓF8uEM S8A~OyL3Jr\'a%P~0xM e`|X}đ I`߽N4aG2$RKIZ)4(M9`ctB{m:f@`3n|O,ܗr޾jxR0T ,0@}WBLǬ5vPK!¨Zdrs/shapexml.xmlTKo1W|R U@Y"PYcw] T5x7]V: f|ϙDaJ,n9mPf|/=|pg2rF?_`ǽkYlDUV=뤗 PZ mn.JipL KZJ^7iTǶ8&g׼y͍"  ALKPƤv”{Nw'ֆNz4 r8:R-N9 WNrh4YHp4޺sMqKaf<Y00܊hk·'8ˢHNrL+l>D2m'ҴL`*!eو8/OԂ#[CeFIA5yb$-Ht),izEeiJY- C*ZKۤT4cCiSpEhPPˆ[m!63x$AV7gd1¥1$uڢi%j&?0ZS@458/7ݛ$(ډ1'O>K,>MSڼĘ&J2.% FpVHMƑԆɓF8uEM S8A~OyL3Jr\'a%P~y~@0Kģɳ!@&@X*+0' /@ &4+<3>I=ACEHcJsSLN/QUM-ZP``fb`qd0*}rMh Ӕk ;npghKlp#l1~AX# ^Oh+'0 `hx    RadboudMolenkamp Consulting MolenkatMolenkamp Consulting Molenkat17eMicrosoft PowerPointMol@9@ b(.@Z5/ Gg  ^*& &&#TNPP2OMi & TNPP &&TNPP    --- !---&G&w@ PXwaw @wTf- &Gy& --{yH-- @Times New RomanXwaw @wTf- .2   De kleine     . .2 auditafdeling     . .*2 =als feedback instrument   $. .$2 pvoor het management  #$.--Q1-- @Times New RomanXwaw @wTf- .2 bAudit  . .2  Associates  .@Times New RomanXwaw @wTf- .2  28 juni 2011   . .2 ?Arie Molenkamp    .--y-- @Times New RomanXwaw @wTf- . 2 f1 .--"SystemTf !D-&TNPP &՜.+,0     DiavoorstellingMolenkamp Consulting BV7 =Times New RomanArial WingdingsCalibriDINMittelschriftStandaardontwerpEDe kleine auditafdeling als feedback instrument voor het managementONaar een herdefiniring van internal audit? of Internal audit zoals bedoeld?P Gaat de auditor op in een eenduidige verzameling van onderzoekers/controleurs of Is de auditor een unieke persoonlijkheid die op een authentieke, individuele, onafhankelijke, objectieve, veelzijdige en positiefkritische wijze het management coacht en aanvullende zekerheid verstrekt over de kwaliteit van doelstellingenrealisatie?   Wat is internal audit? AgendaOntwikkelingslijnen Ontwikkelingslijnen (1) Ontwikkelingslijnen (2)Huidige invloeden Een aanbeveling van de ECOmvang Lynch, 1992#Ideale propositie gezondheidszorg? Kenmerken( Kunnen omgaan met omstandigheden als En met valkuilen alsTo do GroeimodelK Ontwikkeling in de toegevoegde waarde / het rolmodel van de auditfunctie;Basishouding van de auditor bij een startende auditfunctieIIAs Path to Quality ModelCapability Maturity Model  Capability Maturity Model  Capability Maturity Model KwaliteitstoetsingBDe pijnpunten bij kwaliteitstoetsing van de kleine auditafdelingVoorstellen aan IIA Nederland Verschil in uitgangspunten Het IIA zou Zelfevaluatie bij auditafdelingen moeten stimuleren, reglementeren en faciliteren. Deze zelfevaluatie, mits uitgevoerd naar de geldende maatstaven, zou vooraf moeten gaan aan toetsing door het IIA. Het IIA voert de toetsingen niet zelf uit, doch ontwikkelt een stelsel van accreditatie, uit te voeren door daarvoor gequipeerde marktpartijen; third parties die werken met door het IIA vastgestelde tarieven. Na twee jaar vindt heraccreditatie van de marktpartij plaats. iDe eerste 5 jaar zou een kleine/startende auditafdeling moeten worden vrijgesteld van kwaliteitstoetsing* Practische vormen van kwaliteitstoetsingUitdagingen en risicos Uitdagingen-10 Big Things for Small Audit Departments @Verwacht de CAE in spe een ideaal sociaal organisatiesysteem?2Of wordt hij/zij (vermeend) geconfronteerd met: Eisen te stellen aan de auditor& Eisen te stellen aan de auditor (2) Instrumentarium van de auditor(Kunnen ingaan van een coachingstraject &Kunnen doorvoeren van veranderingen #De persoon van de internal auditorToetsing versus AdviesOntwikkelingen Een doorbraak in Rotterdam!Feedback voor Public Management LiteratuurLiteratuur (2)Literatuur (3) Gebruikte lettertypen Ontwerpsjabloon Diatitels74__Molenkamp Consulting MolenkaMolenkamp Consulting Molenka  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root EntrydO)Current UserSummaryInformation(PowerPoint Document(DocumentSummaryInformation8